کولر گازی چگونه کار می کند

 

کولر گازی چگونه کار می کند
کولر گازی چگونه کار می کند

کولر گازی چیست و چگونه کار می کند؟

در جواب این سوال که کولر گازی چیست و کولر گازی چگونه کار می کند باید ابتدا عنوان کرد که کولر گازی یک سیستم تبریدی هوای فشرده می باشد که برای بهبود کیفیت هوای فضای داخلی ساختمان می توان از آن بهره برد. کولر های گازی امروزه دارای قابلیت چرخه معکوس (reverse cycle) یعنی دارا بودن هر دو عملکرد سرمایش و گرمایش می باشند، اما باز هم در درجه اول برای خنک کردن فضای اتاق و اداره و سایر اماکن در بهار و تابستان سال می باشد.

کولر گازی چگونه کار می کند؟

برای اینکه متوجه شویم کولر گازی چگونه کار می کند، ابتدا باید بدانیم کولر گازی دارای چه بخش های اصلی می باشد. یک کولر گازی به طور کلی به سه بخش اصلی: اول کمپرسور، دوم اواپراتور و سوم کنداسور تقسیم می شود. که در درون هر سه این بخش ها گاز فریون در حال جا به جایی است. به طور کلی گاز های فریونی این خصیصه را دارند که اگر فشرده شده و بعد آزاد شوند، با گرفتن گرمای فضای اطراف به خود، باعث ایجاد هوایی خنک می گردند که دلپذیر و مطبوع است.

جهت انجام این کار و توضیح اینکه کولر گازی چگونه کار می کند، باید بدانید که ابتدا کمپرسور گاز را فشرده نموده، و آن را به سوی اواپراتور منتقل می کند.

اواپراتور، خنک کننده هوا

اواپراتور لوله ای است که خمیدگی های زیادی دارد و با استفاده از فین هایی به صورت شبکه ای، مساحتی که با هوای اطراف در ارتباط است زیاد است. در کولر گازی در برابر اواپراتور فن هایی در نظر گرفته شده که هوای اتاق را به درون خود کشیده و با گذراندن آن از میان فین های اواپرتور هوا سرد شده و بعد از آن از طریق خروجی دمپر به سمت محیط خارج با فشار زیاد رها می سازد.

برای اینکه بدانیم کولر گازی چگونه کار می کند باید دانست کار آن این است که هوایی که در محیط موجود است را جا به جا می نماید و در طول این جا به جایی گرمای هوای محیط به گاز فریون سرد جذب می گردد، و باعث می شود که هوایی تازه و لطیف در فضای محیط جریان یابد. و هوای از منبع جداگانه ای را وارد محیط نمی کند.

در نتیجه می بایست در زمان کار کولر گازی، همه منافذ اصلی محیط مانند در و پنجره بسته گردد، دقیقا برخلاف عملکرد کولرهای آبی که با تهویه فشار مثبت، هوایی را از بیرون به درون خود می کشد، خنک می نماید و به محیط خانه انتقال می دهد.

در این حالت اگر محیط به صورت کامل بسته باشد، محیط خانه هوایی شرجی پیدا می کند. بنابراین نمی توان در یک محیط، از هر دو کولر گازی و کولر آبی همزمان استفاده نمود و با توجه به کیفیت هوایی که کولر گازی ارائه می دهد، نصب کولر آبی کاری بیهوده خواهد بود.

برای اطلاع از این مرحله که کولر گازی چگونه کار می کند باید توضیح دهیم که در هنگامی که کولر گازی هوای اتاق را به جریان در می آورد و درون آن بخار آب موجود در هوا در طی فرایند میعان، به آب تبدیل می گردد، یک سینی درین در پایین اواپراتور وجود دارد که این آب در آن جمع شده و به بیرون پنل منتقل می گردد.

کندانسور، خنک کننده گاز فریون

در توضیح مرحله بعدی اینکه کولر گازی چگونه کار می کند، باید دانست که گازی که از اواپراتور خارج می شود، دمایش بالا رفته و حجیم شده است، زیرا فاصله بین مولکول ها در اثر گرمای جذب شده زیاد می شود. در نتیجه نیاز به این هست که با صرف انرژی متراکم شود. و می بایست این گاز قبل از بازگشت به کمپرسور، گرمایش گرفته شود، فاصله بین مولکول ها کمتر شود و فشرده گردد.

وظیفه کندانسور این است که گرمای گاز فریون را به یک سیال دیگر (که در مورد کولر های گازی، هوای آزاد می باشد) انتقال دهد. به همین دلیل است که کولر های گازی جزو سیستم های تبریدی تراکمی هواخنک می باشند (به این معنا که هوا، کندانسور را خنک می کند).

کندانسور و اواپراتور از لحاظ ساختار مانند یکدیگر می باشند. بنابراین کندانسور هم لوله ای است که خمیدگی های زیادی دارد و با استفاده از فین هایی به صورت شبکه ای، مساحتی که با هوای اطراف در ارتباط است زیاد است.

در کندانسور گرمای گاز فریون گرفته می شود و این گاز دوباره به کمپرسور منتقل شده و این چرخه به طور مرتب انجام می شود.

هیت پمپ

در توضیح عملکرد هیت پمپ برای اینکه بدانیم کولر گازی چگونه کار می کند بهتر است بدانیم در کولر های گازی چرخه معکوس (که هم عملکرد سرمایش و هم عملکرد گرمایش دارند)، چرخه هیت پمپ به طور کامل دارای عملکرد به طور معکوس هم می باشد، و کولرهای گازی می توانند هوا را در پاییز و زمستان گرم نموده. و در تابستان هوا را خنک نمایند و رطوبت هوا را بگیرند و در نتیجه آب و هوای دلپذیری را در طول سال برای شما به وجود آورند.

یک هیت پمپ در فصل سرما مانند زمستان، منبع هوای گرم را از هوای بیرون جذب می نماید و در فصل گرما مانند تابستان، گرما را به هوای بیرون انتقال می دهد. ولی به این دلیل که گازهای فریونی در دماهای منفی سریعا کریستاله می گردند، کولر گازی در فصل سرما عملکرد گرمایش قابل قبولی ندارد و نمی توان بر روی گرمایش آن تکیه نمود.

کولر گازی اسپلیت چیست؟

معنای اسپلیت (Split) این است: “دو تکه” و در واقع اصطلاحی است که در مورد کولرهای گازی دارای دو قسمت یک واحد داخلی و یک واحد بیرونی به کار برده می شود. معمولا اواپراتور در واحد داخلی قرار دارد و کمپرسور و کندانسور در واحد خارجی تعبیه شده است. لوله های مسی رفت و برگشت ارتباط بین واحد داخلی و واحد خارجی را میسر می سازند.

تهیه محصول از فروشگاه ایرانیان

برند های میتسوبیشی و اجنرال هم اکنون در فروشگاه ایرانیان موجود می باشد که می توانید آنها را در بخش محصولات فروشگاه ایرانیان مشاهده فرمایید. می توانید از طریق تماس با ما نسبت به مشاوره جهت خرید و نهایتا سفارش محصول با شرایط ویژه اقساطی اقدام نمایید. همکاران ما در بخش فروش در کمتر از ۲۴ ساعت درخواست شما را پیگیری خواهند نمود و راهنمایی های لازم جهت خرید و نصب و راه اندازی محصول را می نمایند.

 

تماس با خط ثابت مشاوره فروش ایرانیان

تماس با همراه مشاوره فروش ایرانیان

 

 

2 thoughts on “کولر گازی چگونه کار می کند

  • می 11, 2020 در t 6:14 ب.ظ
    Permalink

    بسیار مطلب ساده و روانی در توضیح اینکه کولر گازی چگونه کار می کند می باشد. شخصا خیلی علاقه مند بودم که در مورد فرایند عملکرد کولر گازی بدانم و این توضیحات برایم مفید بودند. متشکرم

    پاسخ دادن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.